Erik Pöntiskoski
Tuhat uutta peliä päivässä - onko uuden pelin julkaiseminen tuomittua?
Kuka Erik Pöntiskoski on? Mistä yrityksestä tulee? Mitä siellä tekee? Mitä hä on tehnyt työkseen aikaisemmin?
Erik Pöntiskoski on Dodremas yrityksen toimitusjohtaja. Hän on ollut pelistudio CEO, Dodreamsin toimitusjohtaja vuodesta 2014. Tämän lisäksi hän hoitaa Dodreamsin mainontaa. Dodreams on perustettu vuonna 2008. Pöntiskoskella on ollut startup-yritys vuonna 2010. Startupissa hän kehitti sovelluksia ja appejä tarinan kerrontaan liittyen. Yritys kuitenkin meni konkurssiin vuonna 2013.
Millaisia erotautumisen keinoja Erik mainitsee pelien teosta?
Erik kertoo, että erottumisen keinoja ovat esimerkiksi uuden luominen, asiakkaiden toiveiden toteuttaminen, immersiiviset pelimaailmat ja pelit joita ihmiset haluavat pelata. Suurin keino erottautua joukosta on ratkaista jokin iso ongelma.
Mitä pelejä voi hänen mukaan tehdä, vaikka ei olisi yhtään rahaa?
Erikin mukaan voi tehdä lokaaleja pelejä, eli pelejä, joissa 2-4 henkilöä pelasivat saman laitteen ympärillä. Erik myös kertoo, että hän on itse kokeillut täälläistä aikoina kun yrityksellä ei ollut rahaa.
Sami Pekkola Senior Retail Coonsultant, Custobar
Älä kyllästytä asiakastasi kuoliaaksi - kauppiaan monikanavainen arki.
Millä eri tavoin Sami kuvailee kauppiaan monikanavaista arkea? Kerro useita asioita. Mitä itse tuumaat näistä sisällöistä? Perustele mielipiteesi.
Pekkola kertoo esimerkiksi siitä, että joskus on niinsanottuja asiakaspiikkejä, eli asiakkaita tulee yhtäkkiä ja paljon, ja joskus on hiljaisempia päiviä. Hän kertoi, että oleellisia asioita ovat kasvattaminen, ostokäyttäytyminen, hoitomallit, rutiinit, viestittelyt sekä asiakasryhmän rajaaminen.
Hänen mukaansa joidenkin kauppojen ideana on se, että asiakkaat ovat yksilöitä, ja joissain kyläkaupoissa kauppiaat muistavat mitä asiakkaat haluavat ja ostavat.
Asiakasryhmän rajaamisesta Sami käytti hyvänä esimerkkinä levykauppaa. Joku henkilö kkäy katselemassa netissä jonkun tietyn artisti levyjä ja kyseiseltä artistilta on juuri tulossa uusi levy, joten etsitään kaikki ne ihmiset jotka katselivat kyseisen artistin levyjä ja lähetetään heille sähköpostia siitä, että artistin uusin levy on tulossa heille myyntiin.
Sami Pekkola puhui todella hyvää asiaa. On todella fiksua jakaa asiakasryhmiä tuolla tavoin miten esimerkissä. Itse olisin ainakin iloinen saadessani viestiä jos lempi artistini olisi julkaisemassa uutta levyä, jotta saisin uuden levyn käsiini ensimmäisetn joukossa. Toki joitakin asioita oli hieman hankala ymmärtää, koska en itse ole ikään kauppias ta alan ammattilainen viellä.
Laura Kuittinen Rahoitusasiantuntija, Nordea
Pohjois-Euroopan suurin pankki ja digitalisaatio.
Kuvaile mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti, mistä kaikesta Laura puhuu esityksessään.
Laura puhui esityksessään mm. siitä onko haasteet uhka vai mahdollisuus, strategisista kasvuportaista ja rahan investoinnista sekä peruspankkijärjestelmästä. Hän kertoi omasta starup-yrityksestään, omasta koulutuksestaan, työstään Nordeasta ja sen historiasta. Hän myös kertoi miten haluaisi, että kaikki pohjoismaalaiset pitäisi saada käyttämään Nordeaa. Esityksen aikana Laura kertoo myös uudesta Nordean mobiilisovelluksesta jota voi käyttää maksamiseen ja yhteistyökumppaneista sekä kilpakumppaneista. Esityksen lopuksi hän kerto vielä kesätyömahdollisuuksista.
Tuhat uutta peliä päivässä - onko uuden pelin julkaiseminen tuomittua?
Kuka Erik Pöntiskoski on? Mistä yrityksestä tulee? Mitä siellä tekee? Mitä hä on tehnyt työkseen aikaisemmin?
Erik Pöntiskoski on Dodremas yrityksen toimitusjohtaja. Hän on ollut pelistudio CEO, Dodreamsin toimitusjohtaja vuodesta 2014. Tämän lisäksi hän hoitaa Dodreamsin mainontaa. Dodreams on perustettu vuonna 2008. Pöntiskoskella on ollut startup-yritys vuonna 2010. Startupissa hän kehitti sovelluksia ja appejä tarinan kerrontaan liittyen. Yritys kuitenkin meni konkurssiin vuonna 2013.
Millaisia erotautumisen keinoja Erik mainitsee pelien teosta?
Erik kertoo, että erottumisen keinoja ovat esimerkiksi uuden luominen, asiakkaiden toiveiden toteuttaminen, immersiiviset pelimaailmat ja pelit joita ihmiset haluavat pelata. Suurin keino erottautua joukosta on ratkaista jokin iso ongelma.
Mitä pelejä voi hänen mukaan tehdä, vaikka ei olisi yhtään rahaa?
Erikin mukaan voi tehdä lokaaleja pelejä, eli pelejä, joissa 2-4 henkilöä pelasivat saman laitteen ympärillä. Erik myös kertoo, että hän on itse kokeillut täälläistä aikoina kun yrityksellä ei ollut rahaa.
Sami Pekkola Senior Retail Coonsultant, Custobar
Älä kyllästytä asiakastasi kuoliaaksi - kauppiaan monikanavainen arki.
Millä eri tavoin Sami kuvailee kauppiaan monikanavaista arkea? Kerro useita asioita. Mitä itse tuumaat näistä sisällöistä? Perustele mielipiteesi.
Pekkola kertoo esimerkiksi siitä, että joskus on niinsanottuja asiakaspiikkejä, eli asiakkaita tulee yhtäkkiä ja paljon, ja joskus on hiljaisempia päiviä. Hän kertoi, että oleellisia asioita ovat kasvattaminen, ostokäyttäytyminen, hoitomallit, rutiinit, viestittelyt sekä asiakasryhmän rajaaminen.
Hänen mukaansa joidenkin kauppojen ideana on se, että asiakkaat ovat yksilöitä, ja joissain kyläkaupoissa kauppiaat muistavat mitä asiakkaat haluavat ja ostavat.
Asiakasryhmän rajaamisesta Sami käytti hyvänä esimerkkinä levykauppaa. Joku henkilö kkäy katselemassa netissä jonkun tietyn artisti levyjä ja kyseiseltä artistilta on juuri tulossa uusi levy, joten etsitään kaikki ne ihmiset jotka katselivat kyseisen artistin levyjä ja lähetetään heille sähköpostia siitä, että artistin uusin levy on tulossa heille myyntiin.
Sami Pekkola puhui todella hyvää asiaa. On todella fiksua jakaa asiakasryhmiä tuolla tavoin miten esimerkissä. Itse olisin ainakin iloinen saadessani viestiä jos lempi artistini olisi julkaisemassa uutta levyä, jotta saisin uuden levyn käsiini ensimmäisetn joukossa. Toki joitakin asioita oli hieman hankala ymmärtää, koska en itse ole ikään kauppias ta alan ammattilainen viellä.
Laura Kuittinen Rahoitusasiantuntija, Nordea
Pohjois-Euroopan suurin pankki ja digitalisaatio.
Kuvaile mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti, mistä kaikesta Laura puhuu esityksessään.
Laura puhui esityksessään mm. siitä onko haasteet uhka vai mahdollisuus, strategisista kasvuportaista ja rahan investoinnista sekä peruspankkijärjestelmästä. Hän kertoi omasta starup-yrityksestään, omasta koulutuksestaan, työstään Nordeasta ja sen historiasta. Hän myös kertoi miten haluaisi, että kaikki pohjoismaalaiset pitäisi saada käyttämään Nordeaa. Esityksen aikana Laura kertoo myös uudesta Nordean mobiilisovelluksesta jota voi käyttää maksamiseen ja yhteistyökumppaneista sekä kilpakumppaneista. Esityksen lopuksi hän kerto vielä kesätyömahdollisuuksista.
Jes, loistavaa! Sait paljon irti tästä seminaarista.
VastaaPoista