7 psygologista vinkkiä someen
Tässä Marja Nousiaisen blogitekstissä kerrotaan kuinka psygologian perusperiaatteiden avulla voidaan edistää markkinointia somessa. Ensimmäinen asia mistä Nousiainen kertoo on sosiaalinen hyväksyntä. Sosiaalinen hyväksyntä on yksi sosiaalisen median toimivuuden lähtökohdista. Tykkäyksiä tulee jo tykätyille. Aivan kuten markkinoilla ihmiset kerääntyvät niille pisteille missä on paljon muitakin ihmisiä. Tykkäykset ja uudet seuraajat ovat somen elinehto.
Toisena on jatkuvan alistumisen vaikutus. Tässä Nousiainen on kertonut miten isot brändit mainostavat paljon jotta ihmiset alistuisivat mainoksille ja kiinnostuisivat kyseisestä yrityksestä.
Vastavuoroisuuden periaate on kolams kohta tekstissä. Siinä kerrotaan miten ihmiset jotka saavat lahjoja ja huomiota haluavat antaa sitä myös takaisin. Joten yritysten pitäisi tehdä samanlailla, koska sillä keinoin saa asiakassuhteita.
Neljännessä kohdassa käsitellään samankaltaisuutta, koska ihmisiä kiinnostaa ihmiset, asiat ja yritykset joihin he voivat samaistua.
Viides kohta käsittelee sitä kuinka ihmiset kiinnostuvat ihmisistä eivät yrityksistä. Yritysten kannattaa siis puhua ihmisille ja olla inhimillisiä sosiaalisessa mediassa.
Kuudes kohta toteaa, että rajoita valintojen määrää. Yrityksenä älä siis anna liikaa valinnanvapautta.
Viimeinen kohta eli seitsemäs kohta kertoo miten ihmiset jakavat somessa asioita tehdäkseen hyvän vaikutuksen ihmisii.
11 kysymystä henkilöbrändäyksestä
Tekstissä käsitellään 11 erilaista kysymystä henkilöbränkäyksestä.
Yksi kysymys käsittelee sosiaalisen median kanavia. Kysymyksessä kysytään kuinka paljon erilaisia some kanavia on käyettävissä ja mitkä niistä on suosituimpia.
Suraava kysymys koskee voiko bloggaamista opiskella. Nousiainen vastaa, että netistä löytyy varmasti googlaamalla jonkilaisia kursseja bloggaamiseen.
Suraavaksi kysyttiin, että onko henkilöbrändäyksen opit sovellettavissa myös myös pienen, yhden hengen yrityksen brändäykseen ja Nousiainen vastaa, että ehdottomasti kyllä.
Joku oli kysynyt voiko tuotteelle perustaa nettisivut vain omalla nimellä. Nousiaisen mukaan kannattaa etsiä netistä mink'laisilla hakusanoilla ihmiset etsivät googlesta ja miettiä minkälainen nimi olisi sopiva.
Nousiainen kertoo myös, että hänen valmennuksensa sopii sekä aloittelijoille, että jo edistyneemmälle.
Yhtenä kysymyksenä oli, että onko henkilöbrändäyksestä hyötyä myös julkishallinnossa työskentelevälle asiantuntijalle. Nousiaisen mukaan hän ei näe mitään estettä sille.
Joku oli miettinyt kannattaako Facebookissa olla etunimi vai sukunimi ensin,
Nousiaisen mukaan ympäristä luo henkilöbrändin.
Lopuksi oli kysymys dioista joissa oli 10 vinkkiä. Vinkit ovat:
1. Selvitä brändisi
2. Googlaa nimesi
3. Varaa domain nimellesi
4, Jokainen julkaisu vaikuttaa
5. Ole johdonmukainen
6. Haaveet esiin
7. Auta muita
8, Ole arvokas
9. Oma nimi vs yritys
10, Brändää visuaalinen ilmeesi kuntoon
Tsekkauslista verkkosivuille: näin tulet löydetyksi
Tässä tekstissä Nousiainen kertoo millä tavoin ihmiset löytävät yirtyksesi mahdollisimman hyvin. Tutki millä hakusanoilla ihmiset etsivät netistä tuotteitasi ja palveluitasi. Tee avainsanahakuja verkossa. Varaa domain yleisimmillä hakusanoilla. Perusta blogi verkkosivuillesi. Käytä nettisivuilla avainsanoja fiksusti ja eri muodoissa. Julkaise uusia sisältöjä ja seuraa Google Analyticsin avulla miten sivujen kävijäliikenne kehittyy, mistä ihmiset tulevat, mitä he lukevat, kauanko viihtyvät. Kokeile Google Adwords-mainontaa, jotta saat bloggaukset paremmin näkyviin.
Kun tahdot äänesi kuuluviin, henkilöbrändi
Tekstissä on kolmeen kysymystä joihin Nousiainen on vastannut.
1. Kenelle henkilöbrändäys kuuluu?
Henkilöbrändäykseen liittyy vahvastia asiantuntijuus. Brändi kannattaa rakentaa jos haluaa saada äänensä kuuluviin jonkin alan vanhvana osaajana. Yrityksille ja yrittäjille brändäys on elinehto.
2. Mitä hyötyä on vahvasta ja erottuvasta brändistä?
Vahvasta ja erottuvasta brändistä on hyötyä esimerkiksi työnhaussa. Brändin avulla annat ihmisille hyvän kuvan itsestäsi.
3. Miksi henkilöbrändäys on tärkeää?
Tarvitsemme vahvoja yhteiskunnallisia keskustelijoita. Ihmisiä, jotka aistivat yhteiskunnan muutostrendejä, uskaltavat kyseenalaistaa ja laittavat itsensä likoon. Tällä hetkellä erityisesti sosiaalisessa mediassa korostuu myös luotettavuus. Brändi on laadun leima ja helpottaa lähdekritiikkiä.
Tyhmää olla käyttämättä oman henkilöbrändin mahdollisuudet
Tekstissä Nousiainen käsittelee kysymyksiä joita hän on kysynyt kaisulta liittyen brändiin nimeltä Kaisu Jouppi. Kysymyksiä oli esimerkiksi mistä Kaisu lähti liikkeelle, miten hän ylläpitää bräändiä. Vanhva henkilöbrändi kuuluu kaikile Nousiaisen mukaan. Tekstin lopussa on vielä Kaisun kolme vinkkiä:
1. Mieti mistä sut tunnistetaan, yhtenäsitä tekemistäsi.
2. Tarttuva ja simppeli nimi jää mieleen. Esimerkiksi Matti Virtasen kannattaa jotain muuta nimeä.
3. Keskity siihen mitä myyt ja kenelle, niin sinut löydetään.
Webinaari jonka pidimme oli mielestäni todella hyvä ja erilainen vaihtoehto opiskeluun. Skype puhelu suijui hyvin ja tunnissa sain paljon uutta tietoa henkilöbrändäyksestä yms.
Tässä Marja Nousiaisen blogitekstissä kerrotaan kuinka psygologian perusperiaatteiden avulla voidaan edistää markkinointia somessa. Ensimmäinen asia mistä Nousiainen kertoo on sosiaalinen hyväksyntä. Sosiaalinen hyväksyntä on yksi sosiaalisen median toimivuuden lähtökohdista. Tykkäyksiä tulee jo tykätyille. Aivan kuten markkinoilla ihmiset kerääntyvät niille pisteille missä on paljon muitakin ihmisiä. Tykkäykset ja uudet seuraajat ovat somen elinehto.
Toisena on jatkuvan alistumisen vaikutus. Tässä Nousiainen on kertonut miten isot brändit mainostavat paljon jotta ihmiset alistuisivat mainoksille ja kiinnostuisivat kyseisestä yrityksestä.
Vastavuoroisuuden periaate on kolams kohta tekstissä. Siinä kerrotaan miten ihmiset jotka saavat lahjoja ja huomiota haluavat antaa sitä myös takaisin. Joten yritysten pitäisi tehdä samanlailla, koska sillä keinoin saa asiakassuhteita.
Neljännessä kohdassa käsitellään samankaltaisuutta, koska ihmisiä kiinnostaa ihmiset, asiat ja yritykset joihin he voivat samaistua.
Viides kohta käsittelee sitä kuinka ihmiset kiinnostuvat ihmisistä eivät yrityksistä. Yritysten kannattaa siis puhua ihmisille ja olla inhimillisiä sosiaalisessa mediassa.
Kuudes kohta toteaa, että rajoita valintojen määrää. Yrityksenä älä siis anna liikaa valinnanvapautta.
Viimeinen kohta eli seitsemäs kohta kertoo miten ihmiset jakavat somessa asioita tehdäkseen hyvän vaikutuksen ihmisii.
11 kysymystä henkilöbrändäyksestä
Tekstissä käsitellään 11 erilaista kysymystä henkilöbränkäyksestä.
Yksi kysymys käsittelee sosiaalisen median kanavia. Kysymyksessä kysytään kuinka paljon erilaisia some kanavia on käyettävissä ja mitkä niistä on suosituimpia.
Suraava kysymys koskee voiko bloggaamista opiskella. Nousiainen vastaa, että netistä löytyy varmasti googlaamalla jonkilaisia kursseja bloggaamiseen.
Suraavaksi kysyttiin, että onko henkilöbrändäyksen opit sovellettavissa myös myös pienen, yhden hengen yrityksen brändäykseen ja Nousiainen vastaa, että ehdottomasti kyllä.
Joku oli kysynyt voiko tuotteelle perustaa nettisivut vain omalla nimellä. Nousiaisen mukaan kannattaa etsiä netistä mink'laisilla hakusanoilla ihmiset etsivät googlesta ja miettiä minkälainen nimi olisi sopiva.
Nousiainen kertoo myös, että hänen valmennuksensa sopii sekä aloittelijoille, että jo edistyneemmälle.
Yhtenä kysymyksenä oli, että onko henkilöbrändäyksestä hyötyä myös julkishallinnossa työskentelevälle asiantuntijalle. Nousiaisen mukaan hän ei näe mitään estettä sille.
Joku oli miettinyt kannattaako Facebookissa olla etunimi vai sukunimi ensin,
Nousiaisen mukaan ympäristä luo henkilöbrändin.
Lopuksi oli kysymys dioista joissa oli 10 vinkkiä. Vinkit ovat:
1. Selvitä brändisi
2. Googlaa nimesi
3. Varaa domain nimellesi
4, Jokainen julkaisu vaikuttaa
5. Ole johdonmukainen
6. Haaveet esiin
7. Auta muita
8, Ole arvokas
9. Oma nimi vs yritys
10, Brändää visuaalinen ilmeesi kuntoon
Tsekkauslista verkkosivuille: näin tulet löydetyksi
Tässä tekstissä Nousiainen kertoo millä tavoin ihmiset löytävät yirtyksesi mahdollisimman hyvin. Tutki millä hakusanoilla ihmiset etsivät netistä tuotteitasi ja palveluitasi. Tee avainsanahakuja verkossa. Varaa domain yleisimmillä hakusanoilla. Perusta blogi verkkosivuillesi. Käytä nettisivuilla avainsanoja fiksusti ja eri muodoissa. Julkaise uusia sisältöjä ja seuraa Google Analyticsin avulla miten sivujen kävijäliikenne kehittyy, mistä ihmiset tulevat, mitä he lukevat, kauanko viihtyvät. Kokeile Google Adwords-mainontaa, jotta saat bloggaukset paremmin näkyviin.
Kun tahdot äänesi kuuluviin, henkilöbrändi
Tekstissä on kolmeen kysymystä joihin Nousiainen on vastannut.
1. Kenelle henkilöbrändäys kuuluu?
Henkilöbrändäykseen liittyy vahvastia asiantuntijuus. Brändi kannattaa rakentaa jos haluaa saada äänensä kuuluviin jonkin alan vanhvana osaajana. Yrityksille ja yrittäjille brändäys on elinehto.
2. Mitä hyötyä on vahvasta ja erottuvasta brändistä?
Vahvasta ja erottuvasta brändistä on hyötyä esimerkiksi työnhaussa. Brändin avulla annat ihmisille hyvän kuvan itsestäsi.
3. Miksi henkilöbrändäys on tärkeää?
Tarvitsemme vahvoja yhteiskunnallisia keskustelijoita. Ihmisiä, jotka aistivat yhteiskunnan muutostrendejä, uskaltavat kyseenalaistaa ja laittavat itsensä likoon. Tällä hetkellä erityisesti sosiaalisessa mediassa korostuu myös luotettavuus. Brändi on laadun leima ja helpottaa lähdekritiikkiä.
Tyhmää olla käyttämättä oman henkilöbrändin mahdollisuudet
Tekstissä Nousiainen käsittelee kysymyksiä joita hän on kysynyt kaisulta liittyen brändiin nimeltä Kaisu Jouppi. Kysymyksiä oli esimerkiksi mistä Kaisu lähti liikkeelle, miten hän ylläpitää bräändiä. Vanhva henkilöbrändi kuuluu kaikile Nousiaisen mukaan. Tekstin lopussa on vielä Kaisun kolme vinkkiä:
1. Mieti mistä sut tunnistetaan, yhtenäsitä tekemistäsi.
2. Tarttuva ja simppeli nimi jää mieleen. Esimerkiksi Matti Virtasen kannattaa jotain muuta nimeä.
3. Keskity siihen mitä myyt ja kenelle, niin sinut löydetään.
Webinaari jonka pidimme oli mielestäni todella hyvä ja erilainen vaihtoehto opiskeluun. Skype puhelu suijui hyvin ja tunnissa sain paljon uutta tietoa henkilöbrändäyksestä yms.
Kommentit
Lähetä kommentti